Wanita ‘Flex’ Tukar Duit Raya RM2 Juta , Tapi Lain Pula Yang Netizen Perasan

Memberi duit raya juga merupakan hal yang sering dilakukan semasa menyambut Hari Raya Aidilfitri dan selalu yang memberi adalah orang yang sudah bekerja.

Boleh dikatakan memberi duit raya menggunakan sampul merupakan cara tradisional dan ketika ini, ramai juga yang sudah menggunakan online transfer untuk memberi duit raya kepada anak-anak buah ataupun saudara mara.

Bagaimanapun, terdapat satu video TikTok yang dimuat naik telah menarik perhatian ramai apabila wanita di dalam video itu menunjukkan dirinya telah menukar duit dengan jumlah yang amat banyak di bank.

Wanita yang berpakaian biasa iaitu t-shirt biru bersama kain batik terbabit difahamkan telah menukar duit sebanyak RM2 juta dan dipercayai di tukarkan di sebuah bilik khas.

Lihat pada jumlah tontonan , video itu sudah raih lebih 2.7 juta tontonan daripada pengguna dan 5000 lebih jumlah komen yang ditinggalkan.

Antara komen-komen netizen

“Lemah Aku Tgok Org Tunjuk2 Duit Ni..Kita Ni Niaga Pagi Ptg Mlm..Nk Dpat Kan Rm50 Pun s4k1t….”

“Contohi Ustaz Ebit Lew..X Menunjuk Nunjuk Kekayaannya…Tp Menolong Org Yg Susah Dan Memerlukan Di Merata2 Tempat..Duit Bkn Boleh Bawa Masuk Dlm Kubur”

Lain Kali Letak Lokasi Sekali Kak..Senang Org Nk Rompak/Ragut..Zmn Skrg Ni Jngn Menyusahkan Per0mpak Kak! Dah Alang Alang Tnjuk Kita Ada Duit Tu.

“Aku Bangga Dengan Bangsa2 Aku Ada Rezeki Lebih.. Tapi Aku Lebih Bahagia Klau Rezeki Yg Lebih Tu Untuk Sedekah.. Pendapat Sya Lah”

“Kita Beraya Ape Adanya.. Smmpu Kite.. Pda Yg Yg Trbih Mmpu Tu X Pyh Lh Nk Nunjuk2 Kn Para Ulama Dh Larang.. Harta.. Bahagia.. s4k1t.. Umur….”

“Salam Cikna..Belanja Anak2 Dan Isteri Sy Baju Raya..Sy Xde Pun Xpe..Moga Cikna Dimurahkan Rezeki Selalu Dan Dipermudah Segala Urusan..Amin”

“Aku Takut Org Samun Ja Dh Tau Duit Bnyk Tak Pon Kena Colek…Beringat Sblm Terjadi Ingat Bnyk Mata Melihat Dlm Ni…Sebagai Teguran..”

 

Budaya ‘Flex’ Pembu.nuh Mentaliti Masyarakat, Sisi Gel4p Pengaruh Media Sosial

Budaya flex atau secara mudahnya disebut sebagai satu tabiat menunjuk-nunjuk kekayaan di media sosial merupakan salah satu kebiasaan warganet pada masa kini.

Jika diperhatikan, terdapat ramai orang gemar untuk berkongsi gaya hidup mereka di media sosial seperti Instagram, Facebook, Twitter bahkan status WhatsApp.

Sememangnya tidak semua perkongsian di media sosial itu suatu perkara yang buruk. Akan tetapi terdapat satu tahap di mana budaya seperti menunjuk-nunjuk kehidupan mewah memiliki barang berjenama atau mempersembahkan kekayaan pada umum boleh memberi impak yang negatif.

Ia mula mempersoalkan semula tujuan dan nilai sebenar memuat naik perkara itu. Sebahagian pengguna hanya mahu berkongsi untuk dijadikan sebagai motivasi kepada orang lain dan ada juga yang merasakan media sosial merupakan tempat bebas bagi ekspresi diri.

Namun begitu, perkara yang perlu diingatkan bahawa perkongsian kita akan mendapat pelbagai persepsi dan juga padangan dari orang yang melihatnya. Tidak semua mempunyai pemahaman yang sama malah ianya juga boleh dipandang dengan niat yang sebaliknya.

Pengaruh budaya ini amat membimbangkan terutamanya kepada generasi muda masa kini. Dengan adanya pelbagai pendedahan di media sosial, generasi muda mudah terjerumus ke dalam perangkap untuk meniru gaya hidup sebegitu.

Anak muda kebanyakannya tidak peka apabila menghubungkan keinginan dengan realiti kehidupan sebenar. Oleh sebab itu, mentaliti mereka mula ke arah sifat materialistik yang hanya memikirkan nilai kebahagian terletak pada kekayaan semata-mata.

Budaya ini secara tidak langsung mengubah pandangan orang terhadap sesuatu benda. Segelintir masyarakat sanggup untuk menipu asalkan mereka nampak hebat di media sosial semata-mata untuk mendapatkan populariti.

k3$impulannya, setiap perkara pasti ada hadnya dan kehidupan bukanlah satu perlumbaan. Pengguna media sosial seharusnya berhati-hati dan fikir sebaiknya sebelum membuat sebarang perkongsian.

Penjagaan rahsia peribadi amat penting kerana tidak semua benda perlu ditunjukkan kepada orang luar. Hargailah diri dengan seadanya dan jangan ambil mudah tentang sesuatu perkara.

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! DDN

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @DiariDuniaNews

Sumber : http://limauasamboi.pw/

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*