Rakaman Soal Jawab Antara PU Azman Dan Pegu4m Siti Bainun Kembali Tular

Kes perbicaraan penganiaya4n dan pengab4ian remaja sindrom down dikenali sebagai Bella mendapat perhatian lebih ramai pihak termasuk kerabat diraja dan selebriti ternama selepas tular beberapa klip video berdurasi pendek yang menunjukkan peguam tertvduh memberi pandangannya berhubung perbicaraan yang sedang berjalan.

Salah seorang peguam kepada pengasas Rumah Bonda, Siti Bainun Ahd Razali, Hafidzah Hassan menerima kecaman ramai pihak selepas tampil menyatakan masih terlalu awal untuk masyarakat membuat sebarang andaian dan spekulasi terhadap anak guamnya memandangkan tidak semua rakyat Malaysia menyaksikan sendiri proses perbicaraan yang berlangsung di mahkamah.

Kenyataan itu menerima kritikan bertali arus mengatakan beliau sebagai peguam yang tidak beretika selain risiko mendedahkan peguam itu kepada penghinaan terhadap mahkamah kerana membuat ulasan peribadi berkaitan kes yang diwakilinya.

Malah, ramai juga yang mempertikaikan kemampuan Siti Bainun membayar kos guaman terhadap semua peguamnya sedangkan dirinya tidak mempunyai kerja tetap.

Bagaimanapun, dakwaan tersebut dijawab oleh Hadfizah mengatakan dirinya mewakili Siti Bainun secara “pro-bono” atau tidak menerima bayaran, satu kenyataan yang menimbulkan lebih banyak kritikan dan perdebatan umum.

“Lebih baik wakili adik Bella yang tidak ada ibu ayah berbanding orang yang disebut saksi suka mendera dan panas baran,” tulis pengguna di ruangan komen Facebook Hadfizah Hassan.

Ada juga yang menyelar tindakan Hafidzah yang mewakili tertvduh supaya tidak mencampuri perbincangan umum dan bertindak profesional seperti peguam-peguam lain yang pernah mengendalikan kes-kes perbicaraan ternama dan berprofil tinggi.

Namun, bagi Hafidzah, menyatakan tindakannya mewakili tertuduh adalah wajar kerana dia lebih mempercayai cerita, bukti, dokumen dan kronologi yang disampaikan oleh tertvduh.

Kenyataan itu menimbulkan rasa kurang senang dalam kalangan pengamal undang-undang yang merasakan peguam tidak boleh terlalu mengambil pusing kata-kata masyarakat terhadap kes yang sedang dibicarakan.

Beberapa individu yang memperkenalkan diri sebagai peguam mula membuat hantaran pandangan masing-masing terhadap kenyataan Hafidzah yang dianggap menyinggung perasaan mereka sebagai peguam.

Antara yang ditegur adalah, peguam tidak boleh memakai pakaian rasmi kerjaya itu, iaitu jubah hitam semasa membuat hantaran di media sosial seperti TikTok.

Selain itu, ramai juga yang menyuarakan rasa tidak senang apabila melihat masyarakat memperlekeh kerjaya tersebut sejak Hafidzah lantang menyuarakan pandangan peribadinya di media sosial.

PU Azman Jawab Soalan Peguam Hafidzah, Hukum Guna Duit S4man

Dalam pada itu, Hafidzah juga menayakan beberapa soalan berkenaan hukum kepada PU Azman

Antara soalan dia ialah berkenaan “Kalau menang s4man, duit tu duit h4ram, apa pandangan ustaz?”

Menurut Pu Azamn, bila kita di fitn4h, ada dua perkara kita boleh tuntut. Minta di penj4ra, atau s4man sebagai dend4

PU Azman juga berkata, ia bergantung kepada jumlah dan ada perbezaan di kalangan Ulamak

“Siapa yang jadi hakim atau peguam, sebelah kakinya ke dalam ner4ka? Pernah dengar tak ayat ini?”  Soal Pu Azman

 

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! DDN

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @DiariDuniaNews

Sumber :https://bigonewzz.com

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*