“Doktor Kata Saya Cuma Ada Enam Bulan Sahaja”- Roslan Aziz

KUALA LUMPUR – Roslan Aziz hari ini bukan lagi Roslan Aziz yang kita semua kenal semasa era kemasyhuran muzik Melayu sekitar awal 1990-an.

Pada usia 60 tahun, individu yang pernah mencetus revolusi muzik tanah air itu diuji dengan k4nser l1mfoma atau k4nser d4rah.

Dalam tempoh yang sangat singkat, b4rah itu telah melepasi tahap empat – sesuatu yang tidak pernah terlintas akan berlaku padanya.

Asalnya, pada 1 November 2021, penggubah, jurutera muzik dan penerbit album tersohor negara itu mengadu s4k1t pervt yang agak ber4t sehingga memaksanya berjumpa dengan doktor bagi mendapatkan raw4tan.

Melihat keadaannya yang tidak bermaya, Roslan dicadangkan untuk menjalani pemeriksaan menyeluruh termasuk ujian d4rah dan pemeriksaan pengimejan resonans magnetic (MRI).

Cadangan-cadangan raw4tan susulan yang dicadangkan oleh doktor itu sedikit sebanyak membuatkan banyak tanda tanya bermain di kotak fikirannya.

Dalam masa sama, Roslan sangat positif dan sentiasa mengingatkan dirinya bahawa dia harus menerima apa sahaja kemungkinan dengan tabah dan reda.

“Sudah tentu mula-mula saya amat bersed1h apabila doktor mengesahkan saya mengh1dap k4nser tetapi saya sangat bersyukur walau did1agnos k4nser, keadaan saya tidaklah begitu teruk.

“Saya sedar bahawa hidup yang akan saya lalui sangat singkat kerana penghujung k4nser itu adalah m4t1,” kata Roslan berkongsi cerita keadaannya kepada Awani dalam pertemuan di kediamannya di Kampung Datuk Keramat, baru-baru ini.

Kunjungan krew Awani adalah untuk menziarahinya selepas menerima khabar beliau sedang melalui fasa yang suk4r ak1bat k4nser.

Roslan berterima kasih kepada isterinya, Sopphilea yang setia mendampinginya. - Foto Awani

Roslan berterima kasih kepada isterinya, Sopphilea yang setia mendampinginya. – Foto Awani

Memahami hasrat kami, Roslan membuka pintu rumahnya kepada saya bersama-sama rakan sekerja, Hafidah Samat, Madiha Abdullah serta jurukamera Airul untuk memberi peluang kepada kami mendasari ujian yang sedang dilaluinya.

Sebelum ini juga, ramai kenalan Roslan dalam kalangan penggiat industri turut melawat dan memberi sokongan kepadanya.

Antaranya ialah pelakon, penerbit dan pengarah Puan Sri Tiara Jacquelina, pelakon Ida Nerina, pengurus acara, Dharanee serta rakan-rakan pemuzik yang pernah bekerjasama dengan Roslan.

Kehadiran rakan-rakan dan kenalan kata Roslan, amat-amat dihargai kerana mengingatkan dirinya bahawa beliau masih dihargai dan disayangi.

“Hilang rasa s4k1t bila kawan-kawan datang ke rumah untuk ziarah saya dan berborak. Saya amat hargai kehadiran mereka,” Roslan turut merakam penghargaan buat mereka yang hadir memberi sokongan moral kepadanya.

Tidak seperti orang yang sedang s4k1t apa lagi pengidap kanser tahap empat, Roslan sangat ceria, ramah bercerita dan sesekali berc4nda.

Secara zahirnya, penggerak label Roslan Aziz Production (RAP) yang pernah menaungi barisan artis Gred A seperti Datuk Sheila Majid dan Datuk Zainal Abidin serta lain-lain pada awal 1990-an itu, tidak nampak sedang ‘berperang’ dengan k4nser.

Realitinya, beliau terpaksa men4han s4k1t dan harus melalui proses rawatan yang benar-benar menc4bar termasuk secekak ubat yang perlu dimakan setiap hari selain raw4tan kemoterapi yang bukan mudah untuk dilalui.

Beliau juga sudah sering keluar masuk hospital bagi mendapatkan siri raw4tan.

Namun, di sebalik k3$ukaran-k3$ukaran itu, Roslan mengagumi kebesaran ALLAH menghadirkan hikmah yang besar.

“Saya bersyukur sebab ada keluarga dan kawan-kawan yang baik, yang betul-betul ambil berat pasal saya

“Kanser juga menyedarkan saya bahawa dalam dunia ini, kita tidak boleh berseorangan… keluarga dan kawan sangat penting.

“Saya sangat bersyukur kerana ada semua itu termasuk ayah yang berusia 83 tahun juga masih ada dan kami tinggal di rumah yang sama… inilah hikmah yang saya tidak sedar ada di depan mata,” rancak Roslan bercerita.

Bahkan, Roslan sepanjang perbualan itu juga bercerita penuh gembira mengenai empat cahaya matanya, Wan Nur Khaleda, Megat Abdul Majid Aziz, Megat Ali Aziz dan Megat Zayn Hamza Aziz.

“Mereka adalah pelengkap kehidupan dan kebahagiaan saya,” katanya.

Tanpa berselindung, Roslan juga terbuka membicarakan soal kem4t1an yang diakui beliau semakin dekat dengan setiap seorang daripada kita.

Apa lagi berita kem4t1an seorang demi seorang penggiat seni yang sampai ke telinga menyebabkan Roslan sudah bersedia untuk dijemput pulang oleh Yang Maha Esa.

“Saya diberitahu oleh doktor hanya ada masa sehingga enam bulan untuk hidup. Kalau dibuat kira-kira Jun ini hayat saya berakhir.

“Sepanjang hidup, apa yang saya kehendaki semuanya sudah saya lalui dan lakukan.

“Saya tahu saya akan m4t1, jadi saya kena buat persiapan. Tiada apa-apa yang perlu ditangisi lagi, cuma saya akan tidak akan berjumpa dengan isteri saya lagi, begitu juga dengan anak-anak,” kata Roslan sambil merenung wajah isterinya, Sopphilea Hamid yang setia menemaninya sepanjang wawancara itu berlangsung.

Dalam wawancara itu, Roslan tidak lekang-lekang menyatakan rasa terima kasih secara terbuka kepada wanita itu kerana setia mendampinginya di masa dia diuji dengan k3$4k1tan.

Kata Roslan, Sopphilea sudah terlalu banyak berkorban buatnya terutama pada saat-saat sukar seperti ini.

“Saya tidak tahu apa akan jadi pada saya sekiranya Sopphilea tidak ada. Kami bukan sekadar suami isteri, bahkan, kami juga sahabat karib.

“Dia satu-satunya kawan paling rapat dalam hidup saya. Kami tidak pernah berjauhan sejak kami berkahwin 23 lalu. Terima kasih saya pada Sopphilea,” ungkap Roslan.

Sopphile yang tenang mendengar di sisi suaminya itu dilihat tidak mampu menyembunyikan rasa seb4k sambil menyeka air mata.

 

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! DDN

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @DiariDuniaNews

Sumber : SINARHARIAN

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*