Ebit Lew hadiahkan Perodua Bezza kepada wanita bawa OKU dalam motosikal roda tiga… Tapi netizen pertikai, kenapa dapat cepat?

KISAH di sebalik video tular berkaitan seorang wanita berusia berstatus OKU sedang terbaring di dalam ruang tepi motosikal roda tiga di Terengganu baru-baru ini turut mendapat perhatian personaliti dakwah Ebit Lew.

Menerusi hantaran di Facebook peribadinya, dia menyatakan rasa syukur kerana dapat menghadiahkan Perodua Beza kepada penjaga wanita itu iaitu Hijrah Soleh.

Ujarnya, wanita berusia yang duduk di dalam ruangan tepi motosikal merupakan orang kelainan upaya (OKU) yang sentiasa dibawa berniaga oleh anak buahnya.

“Sebak syukur rasa. 1 Ramadan kami dapat hadiahkan kereta Perodua Beza baharu untuk kakak yang viral kerana kebaikannya menjaga makciknya sakit OKU.Syukur pada Allah sangat-sangat.

“Lepas Subuh terus ke Terengganu. Sampai tadi kakak ni terkejut dan gembira, saya terus bawa kakak ni beli kereta dekat Produa Kuala Terengganu. Baik layanan semuanya terus kami bayar tunai kereta ni untuk hadiah pada kakak ni,” ujarnya yang turut memuat naik foto bersama kedua-dua individu terbabit.

Ebit Lew akui sebak kerana berpeluang menghulurkan sumbangan sempena hari pertama umat Islam berpuasa.

Ebit Lew akui sebak kerana berpeluang menghulurkan sumbangan sempena hari pertama umat Islam berpuasa.

Bercerita lanjut, kata Ebit, individu berkenaan berniaga aiskrim potong dan dia akan menghantar hasil jualannya menggunakan motosikal roda tiga ke mana-mana sahaja mengikut permintaan.

Malah, beliau turut memuji keluarga tersebut kerana tidak bergantung harap mahupun meminta simpati sesiapa.

“Jika sesiapa nak bantu, boleh beli aiskrim potong yang dijualnya dan sponsor ke rumah anak yatim atau majlis buka puasa.

“Sebelum ini dia sambung pengajian peringkat ijazah sarjana tapi terhenti kerana keadaan kewangan dan perlu menjaga makcik yang sakit,” ujarnya sambil berkongsi perasaan terkejut kerana makcik OKU berkenaan tiba-tiba memegang tangannya dan cium sambil ketawa gembira apabila mendapat kereta baru.

Beliau turut mendoakan semoga Allah berkati keluarga terbabit dan memberikan rezeki yang mencurah-curah buatnya.

Perkongsiannya itu membuatkan orang ramai meluahkan rasa syukur dan berterima kasih kepada Ebit Lew kerana tampil memberikan sumbangan sejurus selepas wanita tersebut tular di media sosial.

“Ya Allah, sepantas kilat sumbangan sampai… padahal ramai yang tengok gambar viral tu. Terima kasih kepada Ebit Lew dan pasukan kerana membantu rakyat marhein yang betul-betul memerlukan. Semoga lebih ramai rakyat dan penduduk yang kurang berkemampuan terbela dan dapat menikmati hidup dengan lebih selesa, tenang serta aman.

“Alhamdulillah… rezeki datang tanpa disangka. Setiap kebaikan yang dibuat Allah SWT permudahkan segala urusan, terbaik ustaz Ebit Lew.

Kereta jenis Perodua Bezza diserahkan kepada individu terbabit.

Kereta jenis Perodua Bezza diserahkan kepada individu terbabit.

“Syukur Alhamdulillah. Terima kasih Allah kerana jadikan orang hebat ini untuk membantu. Semoga Allah sentiasa permudahkan dan selamatkan segala urusan ustaz dan pasukannya.

“Terbaik ustaz Ebit hanya Allah saja yang dapat membalasnya, semoga dimurahkn rezeki, diberi kesihatan yang baik dan sentiasa dirahmati Allah,” tulis beberapa netizen.

Bagaimanapun, perkongsian yang dibuat itu mengundang persoalan beberapa warganet berikutan kereta yang dihadiahkan itu boleh diperoleh dalam tempoh masa yang singkat.

“Ustaz Ebit, bila order kereta? Cepat dapat, tak payah tunggu berbulan-bulan,” tulis salah seorang daripada mereka.

Ia kemudian menjadi ‘perbahasan’ sehingga seorang individu menyatakan kereta baharu boleh dimiliki dengan cepat jika dibayar tunai serta tidak memilih warna idaman.

“Tak percaya! Perodua double standard layan B40 mcm kami ni!

“Banyak bersedekah mana tahu saudara kaya nanti dapat bayar tunai kereta show room. Tiada yang mustahil… benda boleh adjust.

Terdapat warganet yang mempertikaikan kenapa Ebit dapat memperoleh kereta dalam tempoh yang singkat.

Terdapat warganet yang mempertikaikan kenapa Ebit dapat memperoleh kereta dalam tempoh yang singkat.

“Kawan aku dapat Bezza ni tak sampai seminggu, janji tiga bulan sebab dapat kereta orang tak lepas buat pinjaman, warna tak boleh pilih.

“Nak cepat boleh, ambil warna yang orang tak minat mesti ada stok,” hujah beberapa netizen tentang hal berkenaan.

Pada 27 Mac lalu, mStar menyiarkan berita berkenaan seorang wanita yang membawa warga emas OKU di dalam ruangan tepi pada motosikal roda tiga.

Terdahulu, statusnya itu dikongsi kira-kira 3,000 pelayar Facebook dan menerima lebih 71,000 tanda suka serta 4,300 komen.

 

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! DDN

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @DiariDuniaNews

Sumber: Sumber

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*