“Besar pahala kau” – [VIDEO] Lelaki Mengh1dap ‘Tourette Syndr0me’ Kongsi Cara Solat

Sindr0m Tourette adalah gangguan saraf yang menyebabkan pengh1dap mengalami tics iaitu pergerakan berulang atau pertuturan yang di luar kawalan. Kondisi ini biasanya dihidapi oleh kanak-kanak antara umur 2–15 dan ia lebih kerap berlaku pada kanak-kanak lelaki.

Sehingga kini, punca sebenar sindrom Tourette masih belum diketahui. Walau bagaimanapun, terdapat beberapa kajian mengenai punca sindr0m tersebut;

  • Gangguan gen yang diturunkan daripada ibu bapa
  • Keabnormalan dalam bahan k1mia ot4k (neurotransmitter) dan dalam struktur atau fungsi ganglia basal, bahagian otak yang mengawal pergerakan badan
  • Gangguan yang dialami oleh ibu semasa mengandung atau semasa bersalin, seperti tekanan semasa hamil atau bayi yang dilahirkan dengan berat lahir di bawah normal (pra-matang).

Sindr0m ini menyebabkan pengh1dapnya melakukan pergerakan diluar kawalan

Seorang pengguna TikTok @fik.03 merupakan penghidap sindrom tersebut dan dia sentiasa berkongsi kesusahan serta bagaimana rutin hariannya dipengaruhi kondisi tersebut.

Baru-baru ini, dia memuat naik video bagaimana dia menunaikan kewajipan sebagai seorang Muslim yang mengh1dapi sindr0m tersebut.

Pautan Video

Video tersebut menarik perhatian netizen kerana dia menunjukkan bagaimana dia ingin ‘khusyuk’ dalam solatnya walaupun ‘diganggu’ oleh tics.

“Pahala bonus untuk dia” 

Rata-rata netizen memuji pemuda itu dan mengagumi usahanya untuk melakukan kewajipan sebagai seorang Muslim.

Dalam pada itu, pemuda tersebut juga berkongsi tujuannya memuat naik content sebegitu untuk menyebarkan kesedaran mengenai sindr0m tersebut.

Respek!

Komen Netizen:

 

 

Sumber : https://lobakmerah.com/

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! DDN

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @DiariDuniaNews

Sumber: Sumber

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*