Ini Pesanan KJ Kpd Semua Yg Masih Belvm Ambil Bo0ster Dan V4ks1n Slps 1 April

Individu yang hilang status lengkap vaksin bermula 1 April ini masih boleh melakukan aktiviti yang sama seperti sebelumnya.

Menteri Kesihatan Khairy Jamaluddin (KJ) berkata, mereka yang tidak mendapat dos penggalak selepas 31 Mac 2022 sehingga hilang status lengkap vaksin masih lagi boleh melakukan aktiviti yang sama seperti mereka yang lengkap divaksinasi.

Anda Masih Boleh Solat Tarawih Di Surau

“Sehubungan itu, pemilik-pemilik premis perlu pastikan bahawa hanya pelanggan atau pengunjung yang telah sekurang-kurangnya melengkapkan vaksinasi dos primer dibenarkan masuk ke premis perniagaan, rumah ibadat dan lain-lain yang berkenaan,” katanya dalam satu kenyataan kepada BERNAMA.

Seseorang individu hanya diiktiraf sebagai lengkap vaksinasi dos primer apabila memenuhi kriteria seperti bagi jenis vaksin yang memerlukan dua dos suntikan (Pfizer, AstraZeneca, dan Sinovac), individu berkenaan mestilah melepasi hari ke-14 dari tarikh suntikan dos kedua.

“Pemakluman SOP terbaharu ini bagaimanapun bukan bermaksud penerima vaksin Sinovac berusia 18 tahun dan ke atas serta penerima semua jenis vaksin berusia 60 tahun dan ke atas tidak perlu mendapatkan dos penggalak,” tambah KJ lagi.

Beliau turut mengingatkan pengambilan dos penggalak akan meningkatkan semula paras antibodi dalam tubuh, seterusnya boleh mengurangkan risiko gejala teruk akibat jangkitan COVID-19.

“Sehubungan itu, Kementerian Kesihatan ingin menasihatkan dan menggalakkan individu yang belum menerima dos penggalak supaya mendapatkannya dengan segera,” tegas KJ.

 

 

Sumber:Astro Awani

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! DDN

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @DiariDuniaNews

Sumber: Sumber

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*