Anak lahir dengan masalah kesihatan. Doktor risau tak dapat bertahan,pesan jangan terlalu berharap…

PASANGAN mana yang tidak gembira untuk menyambut kelahiran cahaya mata sulung mereka?

Namun, lain pula ceritanya melibatkan pasangan Nur Azlin Farina Mohamad Azam, 27, dan Muhammad Adam Mac Duri, 34, apabila puteri k3$ayangan lahir dengan mas4lah k3$ihatan kronik.

Menurut si ibu yang senang disapa Nina, anaknya Aaira Mishall yang kini berusia setahun lapan bulan dilahirkan pada tanggal 15 Ogos 2020.

Jelas wanita itu, dia dan suami sudah bersedia dengan apa jua kemungkinan, memandangkan sudah dimaklumkan mengenai mas4lah k3$ihatan anaknya ketika sedang h4mil.

“Kami dapat tahu mengenai masalah k3$ihatan masa saya h4mil. Saya buat scan detail sebanyak tiga kali. Dua imbasan pertama, tiada apa-apa. Imbasan ketiga baru dapat k3$an mas4lah k3$ihatan.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

“Akhirnya dia dilahirkan ketika usia kandungan lapan bulan. Mengikut doktor, anak kami ada masalah pada salur kenc1ng. Air kenc1ng turun kemudian patah balik naik ke buah pinggang. Salur kencingnya bermas4lah sejak dilahirkan.

“Selepas lahir, dia dimasukkan ke Unit Raw4tan Rapi Neonatal (NICU) Hospital Sungai Buloh selama dua bulan. Selepas itu, dia dipindahkan pula ke Hospital Kuala Lumpur untuk menjalani pembed4han, dimasukkan t1ub dan tebvk buah pinggang kiri serta kanan.

“Masa tu air kenc1ng dah berkumpul jadi n4nah di buah pinggang. Dia jalani pembed4han pertama ketika usia dua bulan. Alhamdulillah, semua OK lepas tu. Cuma minggu lepas dia masuk hospital lagi sebab alami kenc1ng kot0r. Sekarang dah discaj dan pulang ke rumah,” ujarnya.

aaira2

Bayi ini berada di N1CU selama dua bulan selepas dilahirkan.

Menurut kerani yang menetap di Kuala Selangor itu, proses berpantang yang dilaluinya juga amat mencabar memandangkan si kecil tiada di sisi.

Namun katanya, hanya kehadiran suami, ibu serta sokongan ahli keluarga menjadi kekuatan untuk dia terus menghadapi hari-hari mendatang.

“Dia punya strvggle tu, memang lain. Biasa orang bers4lin, anak ada depan mata. k3$ ini pula, anak dua bulan dalam hospital, saya berpantang sendiri.

“Walaupun masa h4mil dulu doktor penah pesan supaya saya jangan terlalu berhar4p, doktor risau dia tak boleh surv1ve. Tapi sekarang dia pun dah besar. Itu pentingnya kita ada semangat dan sentiasa fikir positif.

“Saya kuat kerana ada suami di sisi, ada ibu dan keluarga. Masa anak dalam hospital, saya akan berb1sik setiap kali pergi mel4wat. Sekarang dia sangat sihat.

“Bila saya pergi ke hospital untuk check up, orang tanya dia s4k1t apa? Sebab dia tak nampak s4k1t pun. Nampak macam bayi biasa saja. Cuma sekarang dia delay sikit untuk berjalan,” ujar Nina lagi.

Kini sedikit lega selepas badai melanda, Nina dan suami tetap berlinangan air mata setiap kali menonton video-video lama anak mereka.

aaira4

Nina bersama suami dan anaknya.

Nina juga banyak berkongsi kisah perjalanan get1r itu menerusi bingkisan video di media sosial, dengan harapan untuk memberi kekuatan kepada insan senasib di luar sana.

“Video tu untuk kenangan. Pada masa sama, saya nak bagi awarenes kepada orang ramai mengenai peny4k1t buah pinggang dalam dalam kalangan kanak-kanak. Ada yang dapat kerana genetik, ada juga kena sebab pemakanan mak ayah. Macam k3$ saya, doktor tak dapat k3$an, mungkin Allah nak uji kami.

aaira5

Nina berharap ibu bapa yang senasib dengannya agar terus kuat dan cekal.

“Kepada mak ayah di luar sana yang ada anak s4k1t, jangan pernah meng4lah. Kalau tengok balik video tu, memang kami mengalir air mata. Sebab hanya kita yang tahu dan rasa, apa yang kami lalui.

“Bila berhadapan ujian macam ni, kita kena ada minda positif. InsyaAllah ada manisnya di sebalik pahit yang melanda,” ujarnya yang mendirikan rumah tangga pada 2019.

 

 

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! DDN

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @DiariDuniaNews

Sumber : MSTAR

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*