“Tul4r Foto B4yi K0rban Selamat Kemal4ngan Pesawat Sriwijaya Air SJ 182,” Ini Faktanya

Foto bayi yang dituvtut oleh mangsa nah4s Sriwijaya Air SJ 182 telah tersebar di media sosial, termasuk rangkaian pesanan WhatsApp.

antvklik.com – Foto tersebut menjadi viral menerusi pesanan berantai dalam aplikasi perbualan WhatsApp pada hari Ahad (10/1/2021).

Dalam foto yang tular, bayi kelihatan men4ngis sambil memakai jaket keselamatan. Bayi itu dikelilingi oleh sebilangan orang.

Terdapat naratif yang mend4kwa bahawa bayi tersebut adalah m4ngsa yang selamat dari pesawat Sriwijaya Air SJ 185.

“BASARNAS, SAR, DAN Pasukan Tentera Laut bersama berjaya mengusir bayi salah seorang mangsa dari Sriwijaya Air sj 182. Dengan kuasa Allah SWT, dia masih bertahan dan terpengaruh selama 24 jam di laut,” kata naratif yang tertulis di gambar.

Adakah benar bahawa foto bayi itu adalah m4ngsa n4has pes4wat Sriwijaya Air SJ 182?

Hasil menges4n foto bayi yang dituntvt oleh m4ngsa nah4s Sriwijaya Air SJ 182 yang masih hidup tidak benar.

Pencarian dilakukan dengan memuat naik gambar b4yi ke laman Google Reverse Image. Hasilnya ialah terdapat beberapa artikel yang menerangkan foto tersebut.

Salah satunya adalah artikel yang dimuat naik pada waktu itu, co.id, pada 20 Oktober 2018 berjudul “Lion Air Happy Baby Photo, Sutopo BNPB: That a Hoax”.

Dalam artikelnya, Ketua Penerangan dan Perhubungan Awam BNPB, Sutopo Purwo Nugroho, membetulkan berita yang tular mengenai bayi Lion Air yang masih hid0p.

Menurut Sutopo, gambar penumpang bayi Lion Air yang masih hidup adalah berita p4lsu. Bayi ini dikenali sebagai salah seorang penumpang yang terselamat dalam kar4m kapal KM Lestari Maju.

Kapal tersebut diketahui tengg3lam di perairan Selayar, Sulawesi Selatan, 3 Julai 2018. Hingga kini, menurut Sutopo, belum ada video atau foto yang menunjukkan keadaan penumpang sebelum JT-610 terhempas.

“Tidak ada video / foto keadaan penumpang sebelum JT-610 jatuh. Jangan ikut menyeb4rkan tipvan,” tweet Sutopo di akun Twitternya, Selasa (30/1/2018).

Jadi foto bayi yang ditvntut oleh m4ngsa n4has Sriwijaya Air SJ 182 yang masih hidup tidak benar.

Sumber: antuklik

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Slamber Media

 

 

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*