Tarikh Bayaran BSH Fasa 3 (Julai) dan Tambahan RM150 BSH Seorang

MALAYSIA: BSH atau Bantuan Sara Hidup merupakan bantuan yang diberikan oleh kerajaan kepada golongan sasar B40.Ia merupakan bantuan yang diberikan bagi meringankan beban rakyat bagi melangsvngkan kehidupan mereka

Jadi sebahagian besar sudah dapat Bantuan Sara Hidup yang diagihkan oleh kerajaan. Untuk pengetahuan semua, pembayaran Bantuan Sara Hidup fasa 2 telah pun bermula sejak 16 Mac lalu.

Manakala untuk Bantuan Prihatin Nasional telah selesai dikreditkan ke akaun pemohon sepanjang bulan Mei lepas. Bagi penerima Geran Khas Prihatin pula pembayaran akan mula dibuat bermula 15 Jun ini sebanyak RM3000.

Bagi semakan Status pembayaran BSH boleh dibuat dalam portal BSH > Menu Semakan Status Permohonan (Maklumat Pembayaran BSH 2020). Berikut adalah paparan status pembayaran dan tindakan yang perlu dibuat oleh pemohon.

  • Dalam proses pengkreditan – Anda hendaklah semak penyata akaun bank penerima bagi pembayaran mulai 16 Mac 2020
  • Tunai- Penunaian BSN dengan membawa MyKAD asal penerima apabila wujud Nombor Bacar pada semakan status anda.

Selain itu, setiap penerima akan mendapat dana tambahan sebanyak RM100 secara tunai dan RM50 secara e-tunai yang akan dibuat pada bulan Mei nanti.

#Penafian: Untuk pengetahuan semua, tambahan RM100 adalah insentif yang telah diumumkan ketika kerajaan interim Tun Mahathir. Kerajaan Perikatan Nasional telah memperlvas bantuan menerusi BPN dan Geran Khas Prihatin.

Tarikh pembayaran Bantuan Sara Hidup Fasa 3 Julai 2020

Untuk pengetahuan anda semua, setiap tahun Bantuan Sara Hidup akan dibuat pada bulan Januari, Mei dan Ogos.

Bantuan Sara Hidup Fasa pertama telah selesai dibayar oleh kerajaan pada 20 Januari yang lepas. Manakala baki akan dibayar pada fasa 2 yang diawalkan pada bulan Mac.

#Terkini: Mengikut sumber yang diperolehi maklumat awal daripada ramai penerima Bantuan Sara Hidup mengatakan bayaran dibuat melalui BSN telah pun masuk ke dalam akaun masing-masing untuk fasa ke-2.

Manakala bagi tarik pembayaran BSH Fasa 3 masih lagi belum dimukt4madkan oleh kerajaan. Tiada pengumuman rasmi lagi namun kami menjangkakan ia akan dibayar sepenuhnya pada bulan Ogos nanti kerana kerajaan telah menyediakan dana tambahan RM150 untuk setiap penerima BSH yang dikreditkan pada bulan Mei.

Permohonan Baru dan Kemaskini

Mengikut sumber yang diperoleh, permohonan baru atau urusan bagi mengemaskini maklumat BSH telah pun tutup apabila dibuka sejak 1 Februari sehingga 15 Mac 2020 yang lalu.

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! DDP

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @DiariDuniaPress

Sumber:  Media Viral

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*