“Kami terpilih untuk dug4an ini” – Lima nyawa keluarga hilang akib4t Cov1d-19, Aidilfitri disambut ala kadar dengan seribu makna

“RAYA 2020 membawa seribu makna, pengalaman, pengertian, kesedihan… yang mengubah kehidupan keluarga besar kami, takkan dilupakan sepanjang hayat kami.”

Demikian kata Sharifah Huzaimah Wan Abdul Rahman Al-Edruce, yang mana lima ahli keluarga besarnya menjadi korban akib4t w4bak C0v1d-19.

Kisah sedih keluarga yang berasal dari Kuching, Sarawak ini pernah dilaporkan sebelum ni, selain turut menjadi tajuk utama laman media tempatan kira-kira dua bulan lalu.

Lima ahli keluarga Sharifah Huzaimah yang men1nggal dunia adalah nenek saudaranya yang dipanggil Nek Usu Kayah, dua anak wanita tersebut, dan dua lagi saudara maranya.

Malah kedua ibu dan bapanya turut disahkan positif w4bak tersebut, semuanya berpunca daripada seorang wanita iaitu rakan sekerja kepada sepupunya, yang pulang dari Itali pada Mac lalu.

Menurut Sharifah Huzaimah, tragedi sedih tersebut benar-benar meninggalkan kesan yang mendalam buat seluruh ahli keluarga besarnya, lebih-lebih lagi ketika Aidilfitri.

Sharifah Huzaimah (kanan) bersama kedua ibu bapa dan seorang ahli keluarga ketika sambutan Aidilfitri tahun lalu.

“Selama saya hidup, dari kecil sehingga dewasa, dari sebelum kahwin sehingga sudah beranak tiga, setiap kali Aidilfitri, rumah pertama yang akan kami pergi ialah rumah mak kepada abah iaitu Nek Ah.

“Walaupun Nek Ah sudah kembali ke Rahmatullah tiga tahun lepas, keluarga abah akan mengadakan majlis tahlil di pagi raya. Rumah kedua, kami akan menziarahi rumah Nek Usu Kayah iaitu adik Nek Ah.

“Namun adik abah, iaitu Sharifah Roziah yang tinggal di rumah Nek Ah, baru sahaja keluar dari pusat kuarantin pada 21 Mei selepas 60 hari dirawat kerana pos1tif C0v1d-19 bersama-sama dengan anak-anak beliau.

“Manakala Nek Usu Kayah sudah tiada, diikuti Pyzah dan Madi (dua anak Nek Usu Kayah). Tidak mungkin raya kali ini akan sama seperti tahun-tahun sebelum ini,” katanya kepada mStar.

Ini adalah peluang kedua Allah bagi untuk bersama dengan keluarga, kami akan cherish the moment together setakat apa yang boleh.

SHARIFAH HUZAIMAH WAN ABDUL RAHMAN AL-EDRUCE

Tambah wanita berusia 38 tahun ini, tradisi tetap seperti bersalam-salaman serta kunjung mengunjung terpaksa dilupakan kerana tidak mahu peristiwa pahit dua bulan lalu berulang kembali.

“Kami sememangnya mengamalkan bersalaman semasa berjumpa dan sebelum pulang dengan setiap ahli keluarga. Civm peluk laga pipi adalah perkara biasa.

“Namun semenjak keluarga kena C0v1d-19, jangankan nak peluk, nak salam mak abah pun mereka tak izinkan. Sangat sedih tak dapat nak salam dengan orang tua.

“Tapi ini adalah peluang kedua Allah bagi untuk bersama dengan keluarga, kami akan cherish the moment together setakat apa yang boleh,” ujarnya sambil menambah, dia dan adik beradiknya turut melarang ibu bapa mereka menerima tetamu pada tahun ini supaya kekal sihat.

Menurut Sharifah Huzaimah, ibu dan bapanya yang masing-masing pulih sepenuhnya daripada C0v1d-19 ketika awal Ramadan lalu, kini dalam keadaan yang sihat walaupun berat badan sedikit susut.

Kedua-dua ibu dan bapa Sharifah Huzaimah merupakan bekas pes4kitC0v1d-19.

“Alhamdulillah, mak dan abah semakin sihat walaupun nampak lebih kurus dari dulu. Mak dan abah bersara sepenuhnya dari bisnes mereka ekoran C0v1d-19 ini.

“Barang mentah dibeli melalui online, dan mak serta abah masih mengamalkan penjarakkan satu meter, pakai topeng dan duduk di rumah saja,” ujarnya yang tinggal berasingan dengan kedua orang tuanya itu.

Sungguhpun tidak dapat menyambut lebaran dengan meriah seperti tahun-tahun sebelumnya, ujar ibu kepada tiga cahaya mata ini, keluarga besar mereka sentiasa berhubung dan bertanyakan perkembangan diri masing-masing.

Ujarnya lagi, apa yang berlaku bahkan menguatkan lagi ikatan kekeluargaan mereka.

“Kisah kehilangan nenek kesayangan dan bagaimana kami handle masalah pada awalnya, sangat memberi impak dan kesan dalam diri kami.

“Dan kami tahu, kami insan dan keluarga yang terpilih untuk duga4nini. Memori sewaktu mak, abah, ahli keluarga lain semasa di h0spital dan pusat kuarantin akan disimpan ketat di ruang ingatan.

Bapa Sharifah Huzaimah pernah dimasukkan ke unit r4watanrapi ketika menerima r4watanbagi w4bak C0v1d-19.

“Begitu juga perihal dug4an-duga4nharian yang terpaksa kami tempuhi telah menjadikan kami lebih rapat daripada biasa. Walaupun beraya dengan ala kadar, Raya 2020 ini membawa seribu makna,”ujarnya.

Dalam masa yang sama, Sharifah Huzaimah berkata mereka sekeluarga tetap mengenang tragedi yang berlaku sebagai hikamh yang membawa kemanisan dari satu sisi yang lain.

“Dalam menyambut hari kemenangan ini, kita diuji dengan musibah w4bak peny4kit C0v1d-19 yang juga merupakan makhluk Allah SWT. Kemanisan musibah di ambil iktibar dan ujian ini telah membuatkan kami lebih tabah serta sedar bahawa kami hanyalah selemah-lemah manusia dan segalanya ditentukan oleh Allah SWT.

“Hikmah duga4npada kali ini membolehkan kita bermuhasabah diri serta mendekatkan diri kepada-Nya, menyambut kemenangan hanya semata-mata kerana Nya, dan saling bermaafan sesama keluarga seikhlasnya,”ujarnya mengakhiri bicara.

Apa pendapat anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen dan Share Ya. Terima Kasih !

Sumber : Mstar

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! DDP

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @DiariDuniaPress

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*