‘Ustaz Ebit Lew Bantu 6 Beranak Tinggal Dalam Bilik Dipenuhi Habuk Kayu’.. Ini Reaksi Mereka Dapat Pindah Rumah Cantik..

Seorang wanita dan lima orang anaknya terpaksa tinggal di dalam sebuah bilik kecil dalam sebuah kilang kayu di Batu 6, Jalan Permatang Badak, Pahang. Lebih menyedihkan, suami wanita tersebut baru sahaja men1ngg4l dunia dan mereka tidak mempunyai sumber pendapatan selain bantuan daripada Jabatan Kebajikan Masyarakat dan Zakat Pahang.

Menerusi Facebook Ustaz Ebit Lew, dia berusaha membantu keluarga tersebut dan berjaya mendapatkan rumah baru buat mereka.

seb4k sayu ziarah kakak ini bersama 5 orang anaknya tinggal di bilik kecil dalam kilang kayu di batu 6 jalan Permatang Badak Pahang. arw4h suaminya kerja kilang kayu ini. Belum setahun men1ngg4l dunia. Risau saya tengok habuk kayu. Ya Allah kasihannya. Sekarang kakak ini dibantu tinggal di bilik tu bersama anaknya. Cuma satu ruang sahaja. Tiada katil. Tiada apa-apapun. Peti ais mesin basuh semua tiada.

Kosong. Tapi barang semua tersusun kemas jer. Tengok result spm anaknya 5 A. Terharu tengok. Cerdik dan baik anak kakak ini. Nak masuk matrikulasi katanya. Nak jadi akauntan. Kita kalau repair rumah jer penuh habuk kayu. Ini kilang kayu. Syukur mereka dah 3 bulan dapat bantuan duit bulanan dari jkm dan zakat Pahang. Terima kaseh JKM dan Zakat Pahang. Tahniah. Allah sayang. Doakan saya tengah cari rumah untuk mereka. Kasihan dan tak sanggup tengok orang tidur disini. Pohon doakan yer. Ya Allah permudahkanlah keluarga ini.

Menurut Ustaz Ebit, wanita tersebut tinggal bersama 5 orang anaknya di dalam sebuah bilik yang kecil di kilang kayu. Lebih menyedihkan, bilik tersebut dipenuhi habuk kayu dan tiada sebarang kelengkapan buat mereka sekeluarga. Tambahnya, salah seorang anak wanita itu merupakan pelajar yang cemerlang dan ingin melanjutkan pelajaran ke matrikulasi. Kisah keluarga ini turut mendapat perhatian Jabatan Kebajikan Masyarakat dan Zakat Selangor.

Ya Allah. Syukur. Keluarga dari bilik Kilang Kayu di Batu 6 Permatang Badak dapat pindah ke rumah cantik. Saya dapat sewa dari rm900 ke rm700. Saya belikan peti ais, mesin basuh, 5 katil dan tilam. Saya beri duit belanja buat kakak ini dan duit raya untuk anak-anak. Syukur di Kuantan dapat selesaikan 3 kes rumah. Makcik ini dan anaknya menangis. Katanya takde dalam fikiran saya satu hari boleh tinggal di rumah ini.

Kami gotong royong. Semalam keluarga di Tanjung lumpur. Hari ini keluarga di Batu 6 gambang. Saya doakan anak cemerlang ini terus mencapai cita-cita. Banyak lagi orang memerlvk4n. Syukur zakat pahang dan jkm ada memberi duit bulanan semenjak 3 bulan lepas pada kakak ini dan anak-anak. Allah sayang semua. Rasa malam ini tidur dengan linangan air mata. Syukur. Penat sangat rasa. InsyaAllah esok semoga Allah beri kekuatan lagi.

 

View this post on Instagram

 

Sebak sayu ziarah kakak ini bersama 5 orang anaknya tinggal di bilik kecil dalam kilang kayu di batu 6 jalan Gambang. Arwah suaminya kerja kilang kayu ini. Belum setahun meninggal dunia. Risau saya tengok habuk kayu. Ya Allah kasihannya. Sekarang kakak ini dibantu tinggal dibilik tu bersama anaknya. Cuma satu ruang sahaja. Tiada katil. Tiada apa-apapun. Peti ais mesin basuh semua tiada. Kosong. Tapi barang semua tersusun kemas jer. Tengok result spm anaknya 5 A. Terharu tengok. Cerdik dan baik anak kakak ini. Nak masuk matrikulasi katanya. Nak jadi akauntan. Kita kalau repair rumah jer penuh habuk kayu. Ini kilang kayu. Syukur mereka dah 3 bulan dapat bantuan bulanan dari jkm dan zakat Pahang. Terima kaseh JKM dan Zakat Pahang. Tahniah. Allah sayang. Doakan saya tengah cari rumah untuk mereka. Kasihan dan tak sanggup tengok orang tidur disini. Pohon doakan yer. Ya Allah permudahkanlah keluarga ini-ebitlew

A post shared by Ebit Lew (@ebitlew) on

Terbaru, Ustaz Ebit memberitahu bahawa dia berjaya mencari rumah sewa buat keluarga tersebut. Malah, dia turut membeli kelangkapan seperti mesin basuh, peti ais dan tilam buat keluarga berkenaan. Kesemua mereka menangis dan seolah-olah tidak percaya yang mereka boleh tinggal di rumah baru yang cantik dan selesa.

 

View this post on Instagram

 

Ya Allah..syukur. Keluarga dari bilik Kilang Kayu di Batu 6 Permatang Badak, dapat pindah ke rumah cantik. Saya dapat sewa dari rm900 ke rm700. Saya belikan peti ais, mesin basuh, 5 katil dan tilam. Saya beri duit belanja buat kakak ini dan duit raya untuk anak-anak. Syukur di Kuantan dapat selesaikan 3 kes rumah. Makcik ini dan anaknya menangis. Katanya takde dalam fikiran saya satu hari boleh tinggal di rumah ini. Kami gotong royong. Semalam keluarga di Tanjung lumpur. Hari ini keluarga di Batu 6 gambang. Saya doakan anak cemerlang ini terus mencapai cita-cita. Banyak lagi orang memerlukan. Syukur zakat pahang dan jkm ada memberi duit bulanan semenjak 3 bulan lepas pada kakak ini dan anak-anak. Allah sayang semua. Rasa malam ini tidur dengan linangan air mata. Syukur. Penat sangat rasa. InsyaAllah esok semoga Allah beri kekuatan lagi-ebitlew Pertubuhan Kasih Umat Malaysia cimb 8603546376

A post shared by Ebit Lew (@ebitlew) on

Sumber: Ustaz Ebit Lew

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! DDP

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @DiariDuniaPress

Sumber: Soya Lemon

 

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*