“Kita Puasa Dulu Sebelum Raya.” Tangguh Cuti Umum Aidilfitri? Menteri Agama Akan Putvskan

Keputusan sama ada kerajaan akan menangguhkan cuti umum sempena sambutan Aidilfitri pada hujung Mei ini akan dibincangkan dan diputvskan Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama), Datuk Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri.

Menurut Menteri Kanan (Keselamatan) yang juga Menteri Pertahanan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, menteri yang berkenaan akan mengemukakan cadangan dan keputusan bukan sahaja mengenai sambutan Aidilfitri tetapi juga hal berkaitan dengan ibadah yang lain sesuai dengan situasi semasa.

“Ini semua akan diputvskan dan dicadangkan oleh menteri hal ehwal agama. Menteri agama akan bincang bukan sahaja dari segi raya tapi juga dari segi sembahyang terawih dan sebagainya.”

“Semua akan diputvskan oleh menteri hal ehwal agama. Kita tunggu… kita puasalah dulu sebelum raya,” katanya pada sidang media harian Covid-19 pada Isnin.

Beliau terdahulu ditanya sama ada kerajaan Malaysia akan mengikut jejak Indonesia yang menangguhkan cuti umum Aidilfitri ke hujung tahun ekoran penularan wab4k Covid-19.

Menurut laporan Jakarta Post, kerajaan Indonesia memutuskan cuti umum Aidilfitri yang sepatutnya j4tuh pada tanggal 26 Mei hingga 29 Mei depan dianjakkan kepada 28 Disember hingga 31 Disember depan.

Menteri Koordinasi Pembangunan Sumber Manusia dan Kebudayaannya, Muhadjir Effendy berkata keputusan berkenaan terp4ksa dilakukan bagi mengel4kkan orang ramai balik kampung.

Keadaan tersebut diblmbangi akan mencetvskan gelombang balik kampung untuk menyambut Aidilfitri sekaligus mengaklbatkan risik0 yang lebih besar.

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! DDP

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @DiariDuniaPress

Sumber: Video Viral

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*