Rancang Penggunaan Duit Pencen Supaya Anda Tidak Terlalu Boros Menggunakannya..

Setelah berpuluh tahun bekerja, sudah tentu mak, ayah ingin merasa wang p3ncen yang selama ini dinanti-nantikan. Rata-rata antara kita tidak lama lagi akan bers4ra, sudah tentu sedari awal mengatur perancangan untuk membina rumah baru atau renovasi rumah sedia ada.

Lazimnya begitulah, pencen sahaja pasti buat rumah atau renovate. Bukan c4lang-c4lang kebiasaannya, maklumlah duit p3ncen banyak. Tetapi sedarlah wahai pesara dan bakal pesara, wang tersebut seharusnya digunakan sebaik mungkin.

Wang Pencen

Tidak dinafikan duit p3ncen adalah hak anda tetapi janganlah keterlaluan dalam berbelanja. Sebaiknya lakukan perancangan agar hidup anda terjamin hingga ke akhir usia.

Tahukah anda?

Antara kesilapan yang sering dilakukan oleh bakal pesara atau pesara adalah, mengeluarkan perbelanjaan yang ‘sangat tinggi’ untuk renovate rumah menggunakan ganjaran persaraan yang diterima.

Ada yang sanggup tukarkan rumah setingkat kepada dua tingkat. Kos pula mencecah ratusan ribu ringgit.

Apabila ditanya, kenapa Encik atau Puan sanggup belanja untuk renovate rumah sebegitu banyak kosnya?

Biasanya akan dijawab, nak bagi anak cucu selesa apabila datang. Dan diharap akan kerap lah anak cucu balik ke rumah kami ni.

 

Tetapi Realitinya????

Anda telah bekerja berpuluh tahun lamanya, akhirnya diberikan ganjaran atas segala titik peluk anda, sebaiknya jangan la belanjakannya untuk sesuatu yang kurang tinggi kerpeluannya.

Cukup sekadar ‘refurbish’ atau make up rumah anda seperti cat baru atau tukar peralatan yang rosak atau lama. Tidak perlulah sampai major renovation. Duit tersebut boleh digunakan untuk perkara yang lebih berkeutamaan di masa akan datang.

Walaupun itu duit dan hak anda, namun perancangan yang strategik perlu dibuat.

Renung-renungkan …. dan selamat beramal!

DDP: Semoga para pesara dapat menguruskan duit pencen untuk perkara yang bermanfaat. Anda harus ingat bahawa duit pencen adalah hasil kerja penat daripada awal bekerja, jadi seharusnya umur sudah semakin meningkat anda harus menggunakan duit tersebut untuk perubatan kesihatan sendiri atau pun membelanjakan untuk kegunaan harian. Ingat ! Jangan terlampau ikut kemahuan, pentingkan kerperluan.

Jangan menyesal di kemudian hari….

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! DDP

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @DiariDuniaPress

Sumber: Bahagian Pasca Perkhidmatan

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*